Eriksnäsin Asukasyhdistyksen karvalakkilähetystö (Ari Hurtta ja Juha Liikanen) kävi keskiviikkona 27.10. Kuntalassa keskustelemassa Eriksnäsin ja Söderkullan välisen kevyenliikenteenväylän toteuttamisesta. Kunnan puolelta asiaa esitteli Matti Stolp.

Keskustelun pohjana toimi 22.10. valmistunut Eriksnäsintien aluevaraussuunnitelma. Suunnitelmassa
esitetään kevyenliikenteenväylän rakentamista koko matkaltaan Eriksnäsintien (autotien) varteen, tien itäpuolelle, välille Uusi Porvoontie – Lintukaari. Suunnitelman mukaan kevyenliikenteen väylä toteutetaan korotettuna, autotiessä kiinni olevana, noin 2,5 metrin levyisenä väylänä. (Tarkemmin suunnitelmiin voi tutustua oheisista liitteistä.) Tilaisuuden tarkoituksena oli saada yksityiskohtaisempaa tietoa suunnitelmista, niiden aikatauluista ja mahdollisista ongelmakohdista, sekä antaa palautetta ja esittää ideoita kevyenliikenteenväylän mahdollisimman nopeaksi toteuttamiseksi.

Keskusteluissa tuli ilmi mm. seuraavia asioita:

– Jos väylä toteutetaan suunnitelmassa esitetyllä tavalla, työt voidaan aloittaa aikaisintaan vuonna 2012. Näin siksi, että koko hankkeen kustannusarvio on luokkaa 900 000 euroa, ja tuollaista rahamäärää ei ole vuodelle 2010 tai 2011 budjetoitu. Koko katurakennuksen budjetti on Sipoossa n. 2 M€/vuosi, joten melkoisen osan tämä siitä nielaisee.

– Ennen rakennustöiden aloittamista tarvitaan kuitenkin useita työ- ja hyväksyntävaiheita: Ensimmäiseksi suunnitelma on hyväksytettävä Uudenmaan ELY-keskuksella (entinen Tiehallinto), koska muodollisesti Eriksnäsintie ei ole kunnan, vaan ELY-keskuksen hallinnoima.

ELY-keskuksen hyväksynnän jälkeen tehdään tai teetetään varsinainen tiesuunnitelma, jonka tekemiseen aikaa kulunee n. 4-5 kuukautta.

Tiesuunnitelma sisältää mm. lopullisen kustannusarvion, ja tämän suunnitelman hyväksyvät kunnan Tekniikka- ja Ympäristövaliokunta, ja tien rakentamisesta viime kädessä päättävät kunnanhallitus ja -valtuusto. Jos suunnitelma toteutetaan nyt kaavaillulla tavalla, kunta joutuu ottamaan pienehköjä maa-alueita haltuun nykyisiltä maanomistajilta, jotta nykyinen maantie ja uusi kevyenliikenteenväylä mahtuvat niille ajateltuun paikkaan.

– Mikäli edellä kuvattu prosessi sujuu jouheasti, kevyenliikenteenväylä on mahdollista saada vuoden 2012 budjettiin, jonka tekeminen alkaa vuoden 2011 elokuussa. Budjetissa samoista rahoista taistelevat myös mm. Nikkilä – Korso ja Nikkilä – Söderkulla -kevyenliikenteenväylät.

– Itse rakennustyöt kestävät ehkä noin 8 kuukautta, joten valmiista väylästä päästäisiin nauttimaan aikaisintaan vuoden 2012 lopulla tai vuoden 2013 alkupuolella.

– Koska edellä kuvattu prosessi on raskas ja pitkä, eikä sen onnistumisesta ole takeita, Asukasyhdistyksen lähetystö rohkeni esittää vaihtoehtoisen ratkaisun tilanteeseen: Palastellaan suuri kokonaisuus pienempiin osiin, ja toteutetaan välttämättömimmät ensin:

Rakennetaan kevyenliikenteenväylä mahdollisimman nopeasti (vuonna 2011?) välille Lintukaari – moottoritie (tai jos vielä tarvitsee tinkiä, niin Stor-Rösintie – moottoritie), ja ohjataan kevyt liikenne bensa-aseman risteykseltä Hartwallin tehdasalueen kautta jo-olemassaolevia teitä ja polkuja pitkin Söderkullaan. Ehdotetun lyhyemmän pätkän rakentaminen sujuisi nopeasti, koska alueiden haltuunottoja ei tarvittaisi. Myös maasto on tuolla välillä helppoa rakentaa, ja kustannukset ovat varmaan alle parinsadantuhannen luokkaa. Toki olemassaolevia pikkuteitä pitäisi parannella, mutta ne ovat nopeita hommia koko väylän rakentamiseen verrattuna. Väliä moottoritie – Söderkulla voitaisiin sitten edistää vuonna 2012, kun budjetista irtoaa rahaa, maa-alueiden haltuunotto saadaan tehtyä jne.

Matti Stolp innostui jonkin verran asiasta ja lupasi ainakin selvittää, olisiko tällainen eteneminen mahdollista. Asiakasyhdistys ilmoitti olevansa aktiivinen asian seurannan suhteen ja sovittiin että päivitetään kuukausittain tilannetieto suunnitelman toteutumisen osalta.

– Muista liikenneasioista tilaisuudessa oli esillä myös Asukasyhdistyksen aloite (www.adressit.com/sipoonlahti) pikavuorobussien pysähtymiseksi Nesteen huoltoasemalla Sipoonlahdessa.
Ari Hurtta on yhteydessä tämän tiimoilta Rita Lönnrotiin, joka on Sipoon joukkoliikenteen yhteyshenkilö.

– Muista asioista tilaisuudessa keskusteltiin myös innostusta herättäneestä Eriksnäsin pallokentästä ja sen fasiliteeteista.

Mt11687_Eriksnäsintie_aluevaraussuunnitelma

_Suunnitelmakartta_mt11687_liite1

_Suunnitelmakartta_mt11687_liite2

Peruspoikkileikkaus_liite3