Kommentera utkastet till detaljplan för Eriksnäs II
31 Comments
Jarmo Mikkola
on 01/01/2013 at 15:44
Aluetta ollaan kovaa vauhtia laajentamassa vaikka kevyenliikenteen väylä Eriksnäsintieltä puuttuu yhä. Kuten myös valaistus osalta matkaa.
Nimi
on 02/01/2013 at 17:09
Pyykujalta ja Palokärjentieltä on suunniteltu tie uudelle alueelle. Molemmat ovat turhia, lähinnä Palokärjentien yhteyden ymmärtäisi joukkoliikenteen takia, mutta linja-auto Palokärjentiellä ei ole kovin toivottu näky. Kevyen liikenteen väylät uudelle alueelle ovat toki tarpeen.
Pilvi Nummi-Sund, kaavoittaja
on 03/01/2013 at 16:36
Kiitos keskustelun aloittajille! Seuraan kaavoituksen puolesta kommentointia ja vastaan tarvittaessa kysymyksiin vähintään kerran viikossa.
Jarmo Mikkolan kommenttiin liittyen haluaisin kertoa, että Eriksnäsintie on mukana tässä kaavatyössä. Olemme parhaillaan käynnistämässä katusuunnittelua, jossa tutkitaan tarkemmin Eriksnäsintien parantamista ja kevytväylän rakentamista sen varteen.
Palokärjentien ja Pyykujan katuyhteyksistä olemmekin jo saaneet melko runsaasti palautetta tänne kaavoitukseen. Seuraavassa vaiheessa tulemme teettämään kaavaluonnoksen pohjalta liikenteen toimivuustarkastelun, jossa tutkitaan liikenteellisiä vaikutuksia koko kaava-alueella ja sen vaikutusalueella. Siinä tullaan arvioimaan myös nämä mainitut kohdat eli vaikutukset Palokärjentielle ja Pyykujalle.
Toivottavasti keskustelu jatkuu, kaikki kommentit ovat tervetulleita! =)
Pirjo
on 04/01/2013 at 09:53
Aikas korkeita kerrostaloja on suunnitteilla tänne “meidän metsään”, luonnonläheinen rakentaminen taitaa olla vain puhetta. Jos haluaisin asua ison kerrostalon varjossa, muuttaisin vaikka Vuosaareen. Tänne Eriksnäsiin on muutettu luonnon ja metsän perässä, joten voisiko sitä kunnioittaa / säilyttää paremmin?
Yllättävän vähän omakotitontteja, vain noin 16 kpl, tuleeko mahdollisesti lisää. Onko loput tontit varattu kerrostaloille ja rivareille?
Ja se on totta, että ennenkuin suunnitellaan yhtään lisää tonttia tai taloa Eriksnäsin perukoille niin tuo Eriksnäsintie ON SAATAVA KUNTOON.
Ajatelkaa sitä työmaaliikennettä, isoja kuorma-autoja, elementtikuljetuksia ja muita koneita ja se teidän pieni tokaluokkalainen pyörän kanssa siellä seassa kohti koulua menossa. Kyllä siinä jännittää niin äiti kuin lapsikin. Kunhan ei vaan vakavasti loukkaannu tuolla tiellä kukaan ennenkuin siihen saadaan remontti. En usko, että kukaan kunnan päättäjä pitää tuota tietä turvallisena paikkana omalle lapselleen, sopii tulla kokeilemaan, varsinkin näin lumisena ja pimeänä aikana.
palokärki
on 08/01/2013 at 19:17
Mielestäni teihin liittyvät suunnitelmat tulisi olla jo valmiina jos kaavoittaja odottaa alueen nykyisiltä asukkailta hyväksyvää asennetta kaavaa kohtaan. Ainakin Palokärjentien osalta asukkaat pelkäävät tien leventämistä ja täten tonttien reunojen pakkolunastuksia.
Onko asiasta lisätietoa tai onko selvitykset valmistumassa ?
Lisäksi olisi tärkeää tietää milloin on tarkoitus rakentaa uuden alueen pääväylä? Näyttää siltä että alueen okt alue rakennettaneen Palokärjentien kautta muutaman vuoden aikana ja itse pääväylä tehdään milloin tehdään. Kerrostalo rakennuttajaa voi joutua etsimään aika pitkään kun Sipoonrannan projektikin on jäissä ja viivästyy useilla vuosilla.
Ehdottaisin että pidetään kunnostettu Eriksnäsintie kokooja väylänä ja ohjataan alueen rakentaminen uusien kulkuväylien kautta eikä nykyisen asutuksen läpi.
Pilvi Nummi-Sund, kaavoittaja
on 10/01/2013 at 17:03
Olemassa olevia katuja (lukuun ottamatta Eriksnäsintietä) ei tulla leventämään, joten lunastuksia ei tarvitse Palokärjentien varrella pelätä. Katujen luokituksia ei myöskään ole tarkoitus muuttaa eli ne säilyvät tonttikatuina. Esimerkiksi Palokärjentien leveys on katsottu riittävän tähän käyttötarkoitukseen.
Kaavatyö on vaiheistettu siten, että katusuunnitelmat ja liikenteen toimivuustarkastelu tehdään kaavaluonnoksen jälkeen. Tämä järjestys on siinä mielessä hyvä, että mielipiteiden ja lausuntojen edellyttämät muutokset on helpompi huomioida kaavaehdotuksen suunnittelussa, kun yksityiskohtaisia katusuunnitelmia ei ole vielä laadittu. Tähän tapaan olemme toimineet viimevuosina muissakin vastaavanlaisissa asemakaavoissa. Varsinainen katusuunnittelu käynnistetään ensi viikolla ja suunnitelmia laaditaan samanaikaisesti kaavaehdotuksen kanssa.
Uusien asuinkortteleiden ja pääväylän toteutus on tarkoitus aloittaa Eriksnäsintieltä vaiheittain kohti koillista/itää. Vaiheistuksesta tehdään karttaesitys ensi tiistain yleisötilaisuuteen. Voin sen jälkeen lisätä tilaisuudessa esitellyt materiaalit kaavan nettisivuillekin.
Tervetuloa tiistaina 15.1.2013 klo 17 yleisötilaisuuteen Söderkullan palvelutalo Lindaan!
Jonna
on 15/01/2013 at 14:41
Kuntavaaleissa mm. vihreät puhuivat kansalaisvaikuttamisesta ja luontoarvojen huomioimisesta kaavoituksessa. Näissä molemmissa ollaan tekemässä mahalaskua.
Asukkaiden aktiivisuudesta johtuen kävi ilmi, että uuden kaava-aluuen keskellä olevassa kalasääsken pesässä pesitään. Tämän seurauksena kaavoitusprosessi meni tauolle luontoselvityksen ajaksi. Ja mitä tapahtui? Vähennettiinkö jo valmiiksi täysin typerää 120000 asukkaan tavoitetta? Ei, vaan luontoselvityksen jälkeen ja suojeluvyöhykkeen myötä asukastavoite itse asiassa kasvoi. Lisäksi jo olemassa olevat, aktiivisesti asukkaiden käytössä olevat polut ja luontoreitit upeassa rantametsien luonnossa eivät näytä painavan lainkaan kunnan suunnittelussa, vaan nyt suunnitelaan erittäin tiivistä rakentamista ja kerrostaloja. Eli onnea vaan luontoarvot. Saanen lisäksi muistuttaa, että olemassaolevan kaavan rivitalotontit Lintukaarelta jouduttiin muuttamaan omakotitalotonteiksi, koska kukaan ei suostunut rakentamaan edes rivitaloja (saati kerrostaloja) ja tontit eivät menneet kaupaksi.
Asukkaat ovat olleet varsin aktiivisia pyrkimyksissään vaikuttaa kaavoitukseen. Kansalaisvaikuttamista on kunnan puolelta edistetty mm. siten, että asukasyhdistyksen edustus yhtäkkiä “unohdetaan” kutsua suunnitelukokouksiin. Asukkaiden mielipiteitään ei ole noteerattu, vaan mielipiteensä ilmaisijat on leimattu “muutosvastarintaisiksi”. On toivottu ymmärrystä ja yhteistyöhalukkuutta asukkailta. Saman toiveen voisi esittää kunnalle. Pyykujan ja Palokärjentien kaikki asukkaat allekirjoittivat adressin, jossa vastustettiin teiden muuttamista läpikulkuväyliksi. Tämä kaikui täysin kuuroille korville ja prosessia runnotaan eteenpäin. Ei perusteet lasten turvallisuudesta, tai nykyisten asukkaiden kunnioittamisesta; he, jotka jo asuvat alueella, tuovat runsaita verotuloja Sipoolle, ja jotka ovat kenties kuntaan ja sen olemassa oleviin päätöksiin luottaen ostaneet umpikujalta kalliimmalla hinnalla tonttinsa sillä ajatuksella, että lapset voisivat siellä turvallisesti leikkiä.
Olen syvästi pettynyt Sipoon kunnan kaavoitukseen ja erityisesti niihin vastuuhenkilöihin, jotka peräänkuuluttivat luontoarvoja ja kansalaisvaikuttamista vaalikampanjoissaan.
Jarkko Pennanen
on 16/01/2013 at 14:48
Itseäni turhauttaa myös se, että näitä kommentteja ei yksinkertaisesti kuunnella tosissaan. Ensimmäinen luonnos oli jo pari vuotta sitten nähtävillä, jolloin asukasyhdistys kommentoi kaavaa rakentavasti ja loistavin ideoin – käytimme siihen paljon aikaa. Näitä kommentteja ei kuunneltu. Erityisen huolestuttavaa on tämä asenne ja vastuun välttely.
Nyt luonnoksessa on esitetty 1 500 asukkaan alue, joka aloitetaan kerrostaloista, koska viereiselle kalliolle on tehty varaus metrolle (2060). Tarkoitus on aloittaa kerrostaloista 2014 ja siitä edetä kohti kalkkirannatietä, eli alue joka valmistuu ensimmäisenä toimisi rakennustyömaaläpikulkuna koko kaavan valmistumisen ajan. Järjestys on mielestäni nurinkurinen.
Tämän “ehkä” vuonna 2060 tulevan metron vuoksi kaava on lähtenyt siitä, että asukkaat käyttävät näin julkista liikennettä eikä parkkialueita juurikaan tarvita. 😀
Parkkialueet ovat siis täysin vajavaiset. Jos aikoo asua alueella, jolla ei ole palveluita, tarvitaan vähintään yksi auto, käytäntö on osoittanut että kaksi.
Virkistysalueita ei ole huomioitu ollenkaan, vaikka tämän tärkeyttä on peräänkuulutettu heti ensimmäisestä tapaamisesta.
Eriksnäsin alue 1:n pallokenttä, beach volley, koppi ja “ulkoilureitit” ovat suurimmaksi osaksi asukasyhdistyksen aktiivien aikaansaannoksia.
Tämä pallokenttäkö kattaa kaikkien tulevien asukkaiden välittömät liikunnalliset tarpeet? Entäpä leikkipuistot – juu, tehdään ne päiväkodin ja koulun viereen, joita ei ole edes huomioitu luonnoksissa. Nämähän voidaan tehdä sitten vuoden 2018 jäkeen kaavan ulkopuolelle, kun nykyiseen kaavaan näitä ei ole tohdittu piirtää, koska ne veisivät tilaa kerrostaloilta, jotka ovat taloudellisesti kannattavampia.
Viheralueet eivät käytännössä myöskään kuulu konkereettisesti kenenkään vastuulle, eli ketään ei kiinnosta mitä kerrostalon viereisellä tontilla kasvaa, eikä myöskään ulkoilureittien ylläpitäjistä/rakennuttajista ole tietoa. Ne ovat kyllä piirretty kaavaan, mutta kenen vastuulla on niiden rakentaminen?
Näkisin että vähintäänkin virkistysalueet tehdään etupainotteisesti, jotta alueelle saadaan kiinnostusta, edellyttäen tietenkin että yhteydet Söderkullaan saadaan valmiiksi ennen sitä.
Nyt kaavaan tehty pyörätie Söderkullaan loppuu moottoritielle. 😀 Kuka jatkaa tästä on täysin epäselvää ja rekkarallin pitäisi pyöriä jo ensivuonna? Palloa heitellään holtittomasti, eikä kukaan ota koppia. Samoin yhteys Kalkkirannantielle päättyy peltoon, jatkosta ei ole käyty keskustelua ainakaan maanomistaijen kanssa, joten tämäkin on suuri mysteeri ja kestää aikansa ennenkuin tämä väylä konkretisoituu.
Tällä ehdotetulla kaavalla alueen kiinnostavuus ja viihtyvyys tulee kärsimään. Kaavaa pitäisi ohjata kunnianhimo, ei rahanhimo.
Onko ylipäätään mitään mieltä suunnitella näin massiivista asutusta Eriksnäsin “pussinperään”. Missä Sibbesborg-suunnitelma on? Eikö kerrostalot olisi parasta sijoittaa Söderkullan ympäristöön ainakin niin kauan kuin Eriksnäsiin ei metroa mene. Kerrostaloille voidaan jättää tila tulevan metron viereen ja rakentaa ne sitten jos metro oikeasti konkretisoituu.
Toivottavasti tämä kaava voidaan aloittaa uudelleen puhtaalta pöydältä. Mistä apuun oikeat, luovat ja kunnianhimoiset suunnittelijat? Vai löytyykö vastaus Sibbesborin kaavasta, jolla piirretään yhtä isoa kuvaa.
Kuuntelemalla OIKEASTI meitä asukkaita Eriksnäsistä saadaan todella, todella upea ja kiinnostava asuinalue – Paras paikka pesiytyä.
Minna
on 16/01/2013 at 17:24
Samaa mieltä. Vuosaari pilattiin kaikilta muilta paitsi niiltä, jotka asuvat ihan rannassa eivätkä välitä rantaluonnosta.
Minna Tenkanen
on 16/01/2013 at 17:29
Eikö tällä alueella (www.flickr.com/photos/eriksnas_sipoo kännykkäkuvia) ole Eriksnäsin asukkaille muuta virkaa kuin toimia uutena betonilähiönä ? Säästäkää Sipoon kaunein luonto ja hiekkarannat. Alue on arvokas myös muille lähikuntien asukkaille ja tosiasiassa rannikoiden rakentaminen koskee koko Suomea.
Kaavaa on muutettu vähän järkevämmäksi, mutta hieno alue metsineen ja kallioineen tulisi suojella mahdollisimman hyvin eli se mitä on jäljellä. Talot kiemurtelevat kohti rannikkoa ja peittäen upeita metsiä vähitellen täyttäen koko alueen kun alueen luontoarvot vähenevät rakentamisen edetessä.
Sakke
on 17/01/2013 at 14:58
Aika moni Eriksnäsiin viime vuosina rakentanut joutuu katumaan asuinpaikan valintaa, jos kaavoitusta jatketaan nykyisten suunnitelmien mukaisesti. Monet rakentajat ovat aikaisemmin joutuneet vääntämään rakennusvalvonnan kanssa merkityksettömistä pikkuasioista, ja esim. kalliiden tonttien perällä olevat kalliot on pitänyt jättää luonnontilaan. Nyt näiden omakotitalojen välittömään läheisyyteen, samoille kallioille, suunnitellaan korkeita kerrostaloja.
Eriksnäs pysyisi arvostettuna ja houkuttelevana asuinalueena vain, jos sitä kehitettäisiin kylämäiset piirteet säilyttäen ja luontoarvoja kunnioittaen. Kerrostalot ehditään kaavoittaa ja rakentaa kyllä sitten, jos metroa aletaan oikeasti suunnitella Eriksnäsiin. Kaavoitusprosessia leimaa vahvasti realismin ja suhteellisuudentajun puute.
Pilvi Nummi-Sund, kaavoittaja
on 18/01/2013 at 08:09
Teen tilaisuuden aikana käydystä keskustelusta muistion ja koostamme karttakommentit pdf-kartaksi samalle sivuille, kunhan ne valmistuvat. Niitä voidaan sitten vielä tarvittaessa täydentää.
Kaavaprosessista ja osallistumisesta annetun palautteen olemme myös ottaneet vakavasti. Ensi viikolla tarkoitus on keskustella seuraavien vaiheiden vuorovaikutuksen järjestämisestä asukasyhdistyksen edustajien kanssa. Kerron sitten, miten päätetään edetä.
Toivoa on
on 18/01/2013 at 21:50
Eriksnäsissä on aivan oma henkensä ja se johtuu vain siitä että täällä on todellakin hyvä asua. Nämä puitteet, luonto ja ihmiset sen tekevät. Miksi lähteä särkemään hyväksi todettua ympäristöä siihen täysin soveltumattomilla elementeillä, kerrostaloilla? Metro 2060 WTF? Nuo lähiöt ovat siinä vaiheessa jo purkukunnossa ja alueen luonto ja tunnelma pilattu muutenkin siitä mitä sen tulisi olla, että mitäköhän tässä nyt oikeasti päässä liikkuu!? Aluetta on hyvä toki laajentaa mutta sen perinteitä kunnioittaen, joten tehdään se yhdessä niin että siitä voi oikeasti olla ylpeä Sipoolaisena. Nyt vielä sen verran että tuo Eriksnäsintie osuus tulee ehdottomasti kunnostaa/valmistua kevyenliikenteenväylineen ennen kuin yksikään työkone tai rekka siitä ajaa. Hyvä tästä tulee mutta pitää muistaa realiteetit suunnitelmissa ja ennen kaikkea huomioida olemassa olevat asukkaat koska ilman heitä ei ole mitään todellista Eriksnäsiä…
Pilvi Nummi-Sund, kaavoittaja
on 21/01/2013 at 15:50
Pahoittelen, että en ole huomannut vastata näihin suoriin kysymyksiin aiemmin.
Kaavaluonnoksessa on tosiaan nyt suunniteltu vain alueen koillisreunaan erillisiä omakotitontteja. Loput tontit on näillä näkymin ns. yhtiömuotoista rakentamista, sekä kerrostaloja että pientaloja. Kaavaluonnoksessa A-merkinnällä osoitetut korttelit ovat pientaloja. Niiden korttelitehokkuus on e = 0,25 eli hyvin lähellä omakotirakentamisen tehokkuutta.
Olet varmasti aivan oikeassa siinä, että Eriksnäsintien parannukset on tehtävä ensivaiheessa. Näin on toteutuksen vaiheistusta suunniteltukin.
Liikenneturvallisuus nousi viime viikon yleisötilaisuudessakin esiin useaan otteeseen. Mm. Lintukaaren ja Eriksnäsintien eteläisempää risteystä pidettiin vaarallisena. Siihen on tarkoitus jatkossa tutkia mahdollisuutta liikenneympyrän toteuttamiselle. Kokemuksia vaarallisista kohdista kannattaa siis tuoda tässä vaiheessa esiin.
Pilvi Nummi-Sund, kaavoittaja
on 22/01/2013 at 08:07
Kiitos linkistä, todella hienoja kuvia!
Kaavatyössä viranomaiset edellyttävät lainsäädännön mukaisten luontoarvojen huomioimista. Tällä alueella erityisesti mm. kalasääsken pesän suoja-alue ja lahopuumetsiköt on säästettävä rakentamiselta.
Ihmisten kokemat tärkeät luontokohteet eivät kuitenkaan välttämättä ole näitä samoja paikkoja.
Olisi hienoa, jos saisimme nämä valokuvat kartalle. Mitä mieltä olette, löytyisikö kiinnostusta, jos yrittäisimme järjestää nettikyselynä kartoituksen alueen ympäristökokemuksista?
Pilvi Nummi-Sund, kaavoittaja
on 24/01/2013 at 07:53
Ohjausryhmän kokouksessa 22.1. sovittiin, että järjestämme helmikuussa ainakin yhden suunnittelutapaamisen asukasyhdistyksen edustajien kanssa.
Lisäksi seuraava yleinen kaavatilaisuus tullaan järjestämään kevään aikana jo ennen kaavaehdotuksen nähtäville asettamista. Siitä tiedotetaan normaaliin tapaan kuulutuksella ja kirjeitse kaava-alueen naapurustolle.
Pilvi Nummi-Sund, kaavoittaja
on 24/01/2013 at 08:29
Kiitos tähän mennessä antamistanne kommenteista. Olette nostaneet esiin tärkeitä näkökulmia ja suunnittelukysymyksiä.
Toivon, että kommentointi jatkuu aina helmikuun alkuun asti.
Jari
on 24/01/2013 at 16:01
Välivaiheen tiivistelmään tulee kyllä lisätä kohtaan “Liikenneyhteydet” asukkaiden vastineet Pyykujan ja Palokärjentien läpiajoyhteyksien poistamisesta.
Antti Moisio
on 25/01/2013 at 21:54
Kiitos Eriksnäs.fi -sivujen ylläpitäjille tästä foorumista, ja Pilvi Nummi-Sundille aktiivisesta vastaamisesta kysymyksiin!
Alueen asukkaana olen hämmentyneenä seurannut kaavoitusprosessin viimeaikaisia käänteitä. Erityisesti ihmetyttää se, miksi Eriksnäs 2-asemakaavaa ajetaan näin kovalla kiireellä (valtuustoon jo kesäkuussa)?
Toiseksi, miksi Pyykujan kohdalle on piirretty kerrostalo nykyisten pientalojen viereen, kun sentään muulle osalle “raja-aluetta” on tulossa pientaloja?
Millä tavalla ja millä aikataululla Eriksnäsintien parannus aiotaan toteuttaa?
Jarkko Ämtö, yhdyskuntatekniikan DI
on 26/01/2013 at 23:09
Olen jo vuosia seurannut suurella mielenkiinnolla Eriksnäsin kaavoituksen etenemistä ja täytyy suuresti ihmetellä sen tämän hetken tilannetta.
Eriksnäsin alueelle ehdotetaan ylimitoitettuja rakenustehokkuuksia aivan kuin ainoana tavoitteena olisi saada mahdollisimman suuri taloudellinen hyöty. Maa-alue on yksityisessä omistuksessa, mutta maa- ja rakennuslaki antaa kyllä kunnalle riittävät eväät toteuttaa kaavoitusta siten, että siinä huomioidaan muutkin kuin taloudelliset näkökohdat maankäyttösopimuksin tai jopa pakkolunastuksin.
Etelä-Sipoossa, kuten muissakin pienemmissä taajamissa tai kaupungeissa, pitäisi keskustaajamassa kaavoituksen keinoin tiivistää yhdyskuntarakennetta ja lähteä nostamaan rakentamisen tehokkuutta rakentamalla lisää kohtuuhintaista asumista, mikä on Sipoon kunnankin tavoite. Tämä tehokkuus laskee sitten lineaarisesti reuna-alueita kohti mentäessä. Suurissa mutta viihtyisissä kaupungeissa on toki erillisiä puutarhakaupunkeja kauempana keskustasta, mutta nekin ovat suhteellisen väljällä asumistehokkuudella toteutettuja. Nyt Sipoo on tekemässä uutta Vantaata, jossa keskuksia on useita, joka taas aiheuttaa paljon ihmisten liikkumistarvetta ja liikennettä niiden välillä.
Etelä-Sipooseenkin voi miettiä satelliittikaupunkeja n. 50 vuoden kuluttua, kun taajama on riittävän iso, mutta silloinkin suurta hankintaa käyttäen nimen omaan rakentamisen tehokkuuden suhteen.
Nyt esillä oleva Eriksnäsin asemakaava on yksiselitteisesti epäonnistunut ja on vaikea uskoa, että se menisi toteutukseenkaan tuollaisenaan. Suomessa rakentaminen on gryndivetoista ja suuret rakennusliikeet ovat varovaisia aloittamaan hankkeita alueilla, johon sisältyy markkinassa epävarmuutta ja taloudellisia riskejä.
Janne Seeskari
on 28/01/2013 at 09:09
Haluan myös omalta osaltani nostaa edelleen puheen aihetta liikenneyhteyksistä. On todella merkillistä, että kaavoja laaditaan ja suunnitelmia julkaistaan kuitenkin niin, ettei vieläkään ole huomioitu loppuun asti Eriksnäsintietä jalankulku- ja pyöräteineen. Jos ja kun liikenne lisääntyy, tulee turva-asiat olla ensi vaiheessa kunnossa. Jo nyt on ollut niin vaikeaa saada asiallista pyörätietä eikä katuvalaistustakaan ole pystytty järjestämään koko matkalle, miten sitten jatkossa nämä asiat tulevat hoidetuksi.
Juha Liikanen
on 28/01/2013 at 10:29
Edellisen kirjoittajan tavoin nostaisin entistäkin voimakkaammin esille Eriksnäsintien vaarallisuutta ja riittämättömyyttä nykyisillekin liikennemäärille. Viheralueiden vähenemistä ynnä muita kaavan puutteita yhtään väheksymättä sanoisin, että ko. tien vaarallisuus ja kevyenliikenteenväylien puute on suurin asumisviihtyvyyttä vähentävä tekijä Eriksnäsissä. Viime syksynä avattu väliaikainen metsäreitti toimii “purkkapaikkana” ongelmaan, mutta pysyviä, tuhansien ihmisten tarpeita palvelevia muutoksiakin on tehtävä. Eriksnäsintien perusteellinen parantaminen on kallista, ja se lieneekin syynä siihen, miksi kunta milloin milläkin verukkeella on lykännyt asiaa jo vuosia. Jos uusien alueiden rakentaminen alkaa vuonna 2014 (siis ensi vuonna!) tie on saatava kuntoon nyt!
Pilvi Nummi-Sund, kaavoittaja
on 29/01/2013 at 15:24
Kiitos, tämä virhe on nyt korjattu tiivistelmään. Nähtävilläolon päätyttyä teen sitten yksityiskohtaisemman yhteenvedon.
Pilvi Nummi-Sund, kaavoittaja
on 29/01/2013 at 15:42
Pyykujan tuntumaan piirretystä kerrostalotontista tuli palautetta myös yleisötilaisuudessa. Jatkosuunnittelussa tulemme tutkimaan, voisiko sitä muotoilla niin, ettei kerrostalo tulisi niin lähelle Pyykujan päätä.
Eriksnäsintien parannus on tarkoitus toteuttaa ensimmäisessä vaiheessa. Katusuunnittelua on aloiteltu ja siinä tutkitaan kevyenliikenteen väylän sijoittaminen tien varteen sekä mahdolliset ongelmakohdat. Varsinainen ajotie säilyy kaksikaistaisena, mutta ainakin Lintukaaren eteläisempään risteykseen ja uuden alueen kokoojakadun risteykseen on tarkoitus varata kaavassa mahdollisuus liikenneympyrän rakentamiselle. Toteutuksesta on tarkoitus sopia tarkemmin kaavaehdotusvaiheessa.
Kaavan tavoiteaikataulu on tosiaan kesäkuu. Yritämme pitää kiinni aikatauluista, jotta kaavoitusohjelma voisi kokonaisuutenakin toteutua suunnitelmien mukaan. Tässä Eriksnäsin kaavassa viivästystä on tosin tullut jo reilusti luontoselvitysten täydentämisen vuoksi.
Minna
on 02/02/2013 at 14:10
Otin hätäpäissä kännykällä kuvat. Kuvista tulee väkisin hyviä vaikka kännykällä kun on kaunista maisemaa.
admin
on 05/02/2013 at 10:03
Hienoa katseltavaa tosiaan. Laitoin ko. linkin kuviin sivustollemme “linkit” osioon.
Pilvi Nummi-Sund, kaavoittaja
on 05/02/2013 at 19:21
Kiitos kaikille kommentoijille!
Asemakaavan nähtävilläolo päättyi viime perjantaina ja palautetta kertyi melko paljon. Teen näistä keskusteluista yhteenvedon, joka liitetään kaavaselostukseen. Näkökulmat pyritään huomioimaan suunnittelussa virallisten mielipiteiden tapaan, mutta varsinaisia vastineita näihin ei laadita.
Seuraavaksi ryhdymme käsittelemään lausuntoja ja mielipiteitä sekä laatimaan kaavaehdotusta ja siihen liittyviä lisäselvityksiä (mm. hulevesi- ja liikenneselvitykset).
Ehdotusvaiheen yleisötilaisuus järjestetään ennen kaavaehdotuksen nähtäville asettamista, arviolta maaliskuussa. Mikäli haluat sähköpostitiedotteen tilaisuuksista ja kaavan etenemisestä, lähetä viesti minulle (pilvi.nummi-sund(at)sipoo.fi). Edellisessä asukastilaisuudessa sähköpostinsa ilmoittaneet ovat jo listalla.
Pilvi Nummi-Sund, kaavoittaja
on 27/02/2013 at 08:19
Eriksnäs II:n kaavanäyttely
Tervetuloa tutustumaan Eriksnäs II:n asemakaavan (kaava E 2) alustavaan kaavaehdotukseen kaavanäyttelyyn, joka järjestetään Söderkullan kirjastossa tiistaina 5.3.2013. Kaavanäyttely on avoinna klo 15.30–19.30 ja suunnittelijat ovat tavattavissa koko näyttelyn ajan. Tilaisuudessa on esillä alustava kaavaehdotus ja selvitysaineistoa.
Tervetuloa sinulle sopivaan aikaan!
Kom och bekanta dig med det preliminära förslaget till detaljplan för Eriksnäs II (plan E 2) vid planutställningen i Söderkulla bibliotek tisdag 5.3.2013. Planutställningen är öppen kl. 15.30–19.30 och planerarna är anträffbara under hela tillställningen. Det preliminära planförslaget och utredningsmaterialet finns framlagt under tillställningen.
Välkommen den tid som passar dig bäst!
Det preliminära planförslaget publiceras också på planens webbsida senast tisdagen 5.3.2013.
Aluetta ollaan kovaa vauhtia laajentamassa vaikka kevyenliikenteen väylä Eriksnäsintieltä puuttuu yhä. Kuten myös valaistus osalta matkaa.
Pyykujalta ja Palokärjentieltä on suunniteltu tie uudelle alueelle. Molemmat ovat turhia, lähinnä Palokärjentien yhteyden ymmärtäisi joukkoliikenteen takia, mutta linja-auto Palokärjentiellä ei ole kovin toivottu näky. Kevyen liikenteen väylät uudelle alueelle ovat toki tarpeen.
Kiitos keskustelun aloittajille! Seuraan kaavoituksen puolesta kommentointia ja vastaan tarvittaessa kysymyksiin vähintään kerran viikossa.
Jarmo Mikkolan kommenttiin liittyen haluaisin kertoa, että Eriksnäsintie on mukana tässä kaavatyössä. Olemme parhaillaan käynnistämässä katusuunnittelua, jossa tutkitaan tarkemmin Eriksnäsintien parantamista ja kevytväylän rakentamista sen varteen.
Palokärjentien ja Pyykujan katuyhteyksistä olemmekin jo saaneet melko runsaasti palautetta tänne kaavoitukseen. Seuraavassa vaiheessa tulemme teettämään kaavaluonnoksen pohjalta liikenteen toimivuustarkastelun, jossa tutkitaan liikenteellisiä vaikutuksia koko kaava-alueella ja sen vaikutusalueella. Siinä tullaan arvioimaan myös nämä mainitut kohdat eli vaikutukset Palokärjentielle ja Pyykujalle.
Toivottavasti keskustelu jatkuu, kaikki kommentit ovat tervetulleita! =)
Aikas korkeita kerrostaloja on suunnitteilla tänne “meidän metsään”, luonnonläheinen rakentaminen taitaa olla vain puhetta. Jos haluaisin asua ison kerrostalon varjossa, muuttaisin vaikka Vuosaareen. Tänne Eriksnäsiin on muutettu luonnon ja metsän perässä, joten voisiko sitä kunnioittaa / säilyttää paremmin?
Yllättävän vähän omakotitontteja, vain noin 16 kpl, tuleeko mahdollisesti lisää. Onko loput tontit varattu kerrostaloille ja rivareille?
Ja se on totta, että ennenkuin suunnitellaan yhtään lisää tonttia tai taloa Eriksnäsin perukoille niin tuo Eriksnäsintie ON SAATAVA KUNTOON.
Ajatelkaa sitä työmaaliikennettä, isoja kuorma-autoja, elementtikuljetuksia ja muita koneita ja se teidän pieni tokaluokkalainen pyörän kanssa siellä seassa kohti koulua menossa. Kyllä siinä jännittää niin äiti kuin lapsikin. Kunhan ei vaan vakavasti loukkaannu tuolla tiellä kukaan ennenkuin siihen saadaan remontti. En usko, että kukaan kunnan päättäjä pitää tuota tietä turvallisena paikkana omalle lapselleen, sopii tulla kokeilemaan, varsinkin näin lumisena ja pimeänä aikana.
Mielestäni teihin liittyvät suunnitelmat tulisi olla jo valmiina jos kaavoittaja odottaa alueen nykyisiltä asukkailta hyväksyvää asennetta kaavaa kohtaan. Ainakin Palokärjentien osalta asukkaat pelkäävät tien leventämistä ja täten tonttien reunojen pakkolunastuksia.
Onko asiasta lisätietoa tai onko selvitykset valmistumassa ?
Lisäksi olisi tärkeää tietää milloin on tarkoitus rakentaa uuden alueen pääväylä? Näyttää siltä että alueen okt alue rakennettaneen Palokärjentien kautta muutaman vuoden aikana ja itse pääväylä tehdään milloin tehdään. Kerrostalo rakennuttajaa voi joutua etsimään aika pitkään kun Sipoonrannan projektikin on jäissä ja viivästyy useilla vuosilla.
Ehdottaisin että pidetään kunnostettu Eriksnäsintie kokooja väylänä ja ohjataan alueen rakentaminen uusien kulkuväylien kautta eikä nykyisen asutuksen läpi.
Olemassa olevia katuja (lukuun ottamatta Eriksnäsintietä) ei tulla leventämään, joten lunastuksia ei tarvitse Palokärjentien varrella pelätä. Katujen luokituksia ei myöskään ole tarkoitus muuttaa eli ne säilyvät tonttikatuina. Esimerkiksi Palokärjentien leveys on katsottu riittävän tähän käyttötarkoitukseen.
Kaavatyö on vaiheistettu siten, että katusuunnitelmat ja liikenteen toimivuustarkastelu tehdään kaavaluonnoksen jälkeen. Tämä järjestys on siinä mielessä hyvä, että mielipiteiden ja lausuntojen edellyttämät muutokset on helpompi huomioida kaavaehdotuksen suunnittelussa, kun yksityiskohtaisia katusuunnitelmia ei ole vielä laadittu. Tähän tapaan olemme toimineet viimevuosina muissakin vastaavanlaisissa asemakaavoissa. Varsinainen katusuunnittelu käynnistetään ensi viikolla ja suunnitelmia laaditaan samanaikaisesti kaavaehdotuksen kanssa.
Uusien asuinkortteleiden ja pääväylän toteutus on tarkoitus aloittaa Eriksnäsintieltä vaiheittain kohti koillista/itää. Vaiheistuksesta tehdään karttaesitys ensi tiistain yleisötilaisuuteen. Voin sen jälkeen lisätä tilaisuudessa esitellyt materiaalit kaavan nettisivuillekin.
Tervetuloa tiistaina 15.1.2013 klo 17 yleisötilaisuuteen Söderkullan palvelutalo Lindaan!
Kuntavaaleissa mm. vihreät puhuivat kansalaisvaikuttamisesta ja luontoarvojen huomioimisesta kaavoituksessa. Näissä molemmissa ollaan tekemässä mahalaskua.
Asukkaiden aktiivisuudesta johtuen kävi ilmi, että uuden kaava-aluuen keskellä olevassa kalasääsken pesässä pesitään. Tämän seurauksena kaavoitusprosessi meni tauolle luontoselvityksen ajaksi. Ja mitä tapahtui? Vähennettiinkö jo valmiiksi täysin typerää 120000 asukkaan tavoitetta? Ei, vaan luontoselvityksen jälkeen ja suojeluvyöhykkeen myötä asukastavoite itse asiassa kasvoi. Lisäksi jo olemassa olevat, aktiivisesti asukkaiden käytössä olevat polut ja luontoreitit upeassa rantametsien luonnossa eivät näytä painavan lainkaan kunnan suunnittelussa, vaan nyt suunnitelaan erittäin tiivistä rakentamista ja kerrostaloja. Eli onnea vaan luontoarvot. Saanen lisäksi muistuttaa, että olemassaolevan kaavan rivitalotontit Lintukaarelta jouduttiin muuttamaan omakotitalotonteiksi, koska kukaan ei suostunut rakentamaan edes rivitaloja (saati kerrostaloja) ja tontit eivät menneet kaupaksi.
Asukkaat ovat olleet varsin aktiivisia pyrkimyksissään vaikuttaa kaavoitukseen. Kansalaisvaikuttamista on kunnan puolelta edistetty mm. siten, että asukasyhdistyksen edustus yhtäkkiä “unohdetaan” kutsua suunnitelukokouksiin. Asukkaiden mielipiteitään ei ole noteerattu, vaan mielipiteensä ilmaisijat on leimattu “muutosvastarintaisiksi”. On toivottu ymmärrystä ja yhteistyöhalukkuutta asukkailta. Saman toiveen voisi esittää kunnalle. Pyykujan ja Palokärjentien kaikki asukkaat allekirjoittivat adressin, jossa vastustettiin teiden muuttamista läpikulkuväyliksi. Tämä kaikui täysin kuuroille korville ja prosessia runnotaan eteenpäin. Ei perusteet lasten turvallisuudesta, tai nykyisten asukkaiden kunnioittamisesta; he, jotka jo asuvat alueella, tuovat runsaita verotuloja Sipoolle, ja jotka ovat kenties kuntaan ja sen olemassa oleviin päätöksiin luottaen ostaneet umpikujalta kalliimmalla hinnalla tonttinsa sillä ajatuksella, että lapset voisivat siellä turvallisesti leikkiä.
Olen syvästi pettynyt Sipoon kunnan kaavoitukseen ja erityisesti niihin vastuuhenkilöihin, jotka peräänkuuluttivat luontoarvoja ja kansalaisvaikuttamista vaalikampanjoissaan.
Itseäni turhauttaa myös se, että näitä kommentteja ei yksinkertaisesti kuunnella tosissaan. Ensimmäinen luonnos oli jo pari vuotta sitten nähtävillä, jolloin asukasyhdistys kommentoi kaavaa rakentavasti ja loistavin ideoin – käytimme siihen paljon aikaa. Näitä kommentteja ei kuunneltu. Erityisen huolestuttavaa on tämä asenne ja vastuun välttely.
Nyt luonnoksessa on esitetty 1 500 asukkaan alue, joka aloitetaan kerrostaloista, koska viereiselle kalliolle on tehty varaus metrolle (2060). Tarkoitus on aloittaa kerrostaloista 2014 ja siitä edetä kohti kalkkirannatietä, eli alue joka valmistuu ensimmäisenä toimisi rakennustyömaaläpikulkuna koko kaavan valmistumisen ajan. Järjestys on mielestäni nurinkurinen.
Tämän “ehkä” vuonna 2060 tulevan metron vuoksi kaava on lähtenyt siitä, että asukkaat käyttävät näin julkista liikennettä eikä parkkialueita juurikaan tarvita. 😀
Parkkialueet ovat siis täysin vajavaiset. Jos aikoo asua alueella, jolla ei ole palveluita, tarvitaan vähintään yksi auto, käytäntö on osoittanut että kaksi.
Virkistysalueita ei ole huomioitu ollenkaan, vaikka tämän tärkeyttä on peräänkuulutettu heti ensimmäisestä tapaamisesta.
Eriksnäsin alue 1:n pallokenttä, beach volley, koppi ja “ulkoilureitit” ovat suurimmaksi osaksi asukasyhdistyksen aktiivien aikaansaannoksia.
Tämä pallokenttäkö kattaa kaikkien tulevien asukkaiden välittömät liikunnalliset tarpeet? Entäpä leikkipuistot – juu, tehdään ne päiväkodin ja koulun viereen, joita ei ole edes huomioitu luonnoksissa. Nämähän voidaan tehdä sitten vuoden 2018 jäkeen kaavan ulkopuolelle, kun nykyiseen kaavaan näitä ei ole tohdittu piirtää, koska ne veisivät tilaa kerrostaloilta, jotka ovat taloudellisesti kannattavampia.
Viheralueet eivät käytännössä myöskään kuulu konkereettisesti kenenkään vastuulle, eli ketään ei kiinnosta mitä kerrostalon viereisellä tontilla kasvaa, eikä myöskään ulkoilureittien ylläpitäjistä/rakennuttajista ole tietoa. Ne ovat kyllä piirretty kaavaan, mutta kenen vastuulla on niiden rakentaminen?
Näkisin että vähintäänkin virkistysalueet tehdään etupainotteisesti, jotta alueelle saadaan kiinnostusta, edellyttäen tietenkin että yhteydet Söderkullaan saadaan valmiiksi ennen sitä.
Nyt kaavaan tehty pyörätie Söderkullaan loppuu moottoritielle. 😀 Kuka jatkaa tästä on täysin epäselvää ja rekkarallin pitäisi pyöriä jo ensivuonna? Palloa heitellään holtittomasti, eikä kukaan ota koppia. Samoin yhteys Kalkkirannantielle päättyy peltoon, jatkosta ei ole käyty keskustelua ainakaan maanomistaijen kanssa, joten tämäkin on suuri mysteeri ja kestää aikansa ennenkuin tämä väylä konkretisoituu.
Tällä ehdotetulla kaavalla alueen kiinnostavuus ja viihtyvyys tulee kärsimään. Kaavaa pitäisi ohjata kunnianhimo, ei rahanhimo.
Onko ylipäätään mitään mieltä suunnitella näin massiivista asutusta Eriksnäsin “pussinperään”. Missä Sibbesborg-suunnitelma on? Eikö kerrostalot olisi parasta sijoittaa Söderkullan ympäristöön ainakin niin kauan kuin Eriksnäsiin ei metroa mene. Kerrostaloille voidaan jättää tila tulevan metron viereen ja rakentaa ne sitten jos metro oikeasti konkretisoituu.
Toivottavasti tämä kaava voidaan aloittaa uudelleen puhtaalta pöydältä. Mistä apuun oikeat, luovat ja kunnianhimoiset suunnittelijat? Vai löytyykö vastaus Sibbesborin kaavasta, jolla piirretään yhtä isoa kuvaa.
Kuuntelemalla OIKEASTI meitä asukkaita Eriksnäsistä saadaan todella, todella upea ja kiinnostava asuinalue – Paras paikka pesiytyä.
Samaa mieltä. Vuosaari pilattiin kaikilta muilta paitsi niiltä, jotka asuvat ihan rannassa eivätkä välitä rantaluonnosta.
Eikö tällä alueella (www.flickr.com/photos/eriksnas_sipoo kännykkäkuvia) ole Eriksnäsin asukkaille muuta virkaa kuin toimia uutena betonilähiönä ? Säästäkää Sipoon kaunein luonto ja hiekkarannat. Alue on arvokas myös muille lähikuntien asukkaille ja tosiasiassa rannikoiden rakentaminen koskee koko Suomea.
Alue on arvokkainta Suomen luontoa ja sen takia nimiä tulee kauempaakin http://www.adressit.com/sipoon_eriksnasin_luonnon_sailyttamisen_puolesta
Kaavaa on muutettu vähän järkevämmäksi, mutta hieno alue metsineen ja kallioineen tulisi suojella mahdollisimman hyvin eli se mitä on jäljellä. Talot kiemurtelevat kohti rannikkoa ja peittäen upeita metsiä vähitellen täyttäen koko alueen kun alueen luontoarvot vähenevät rakentamisen edetessä.
Aika moni Eriksnäsiin viime vuosina rakentanut joutuu katumaan asuinpaikan valintaa, jos kaavoitusta jatketaan nykyisten suunnitelmien mukaisesti. Monet rakentajat ovat aikaisemmin joutuneet vääntämään rakennusvalvonnan kanssa merkityksettömistä pikkuasioista, ja esim. kalliiden tonttien perällä olevat kalliot on pitänyt jättää luonnontilaan. Nyt näiden omakotitalojen välittömään läheisyyteen, samoille kallioille, suunnitellaan korkeita kerrostaloja.
Eriksnäs pysyisi arvostettuna ja houkuttelevana asuinalueena vain, jos sitä kehitettäisiin kylämäiset piirteet säilyttäen ja luontoarvoja kunnioittaen. Kerrostalot ehditään kaavoittaa ja rakentaa kyllä sitten, jos metroa aletaan oikeasti suunnitella Eriksnäsiin. Kaavoitusprosessia leimaa vahvasti realismin ja suhteellisuudentajun puute.
Kiitos kaikille yleisötilaisuuden osallistujille. Tilaisuuden esittelydiat on lisätty kaavasivuille:
http://www.sipoo.fi/fi/palvelut/asuminen_ja_rakentaminen/kaavoitus/asemakaavat/e2_eriksnas_ii
Teen tilaisuuden aikana käydystä keskustelusta muistion ja koostamme karttakommentit pdf-kartaksi samalle sivuille, kunhan ne valmistuvat. Niitä voidaan sitten vielä tarvittaessa täydentää.
Kaavaprosessista ja osallistumisesta annetun palautteen olemme myös ottaneet vakavasti. Ensi viikolla tarkoitus on keskustella seuraavien vaiheiden vuorovaikutuksen järjestämisestä asukasyhdistyksen edustajien kanssa. Kerron sitten, miten päätetään edetä.
Eriksnäsissä on aivan oma henkensä ja se johtuu vain siitä että täällä on todellakin hyvä asua. Nämä puitteet, luonto ja ihmiset sen tekevät. Miksi lähteä särkemään hyväksi todettua ympäristöä siihen täysin soveltumattomilla elementeillä, kerrostaloilla? Metro 2060 WTF? Nuo lähiöt ovat siinä vaiheessa jo purkukunnossa ja alueen luonto ja tunnelma pilattu muutenkin siitä mitä sen tulisi olla, että mitäköhän tässä nyt oikeasti päässä liikkuu!? Aluetta on hyvä toki laajentaa mutta sen perinteitä kunnioittaen, joten tehdään se yhdessä niin että siitä voi oikeasti olla ylpeä Sipoolaisena. Nyt vielä sen verran että tuo Eriksnäsintie osuus tulee ehdottomasti kunnostaa/valmistua kevyenliikenteenväylineen ennen kuin yksikään työkone tai rekka siitä ajaa. Hyvä tästä tulee mutta pitää muistaa realiteetit suunnitelmissa ja ennen kaikkea huomioida olemassa olevat asukkaat koska ilman heitä ei ole mitään todellista Eriksnäsiä…
Pahoittelen, että en ole huomannut vastata näihin suoriin kysymyksiin aiemmin.
Kaavaluonnoksessa on tosiaan nyt suunniteltu vain alueen koillisreunaan erillisiä omakotitontteja. Loput tontit on näillä näkymin ns. yhtiömuotoista rakentamista, sekä kerrostaloja että pientaloja. Kaavaluonnoksessa A-merkinnällä osoitetut korttelit ovat pientaloja. Niiden korttelitehokkuus on e = 0,25 eli hyvin lähellä omakotirakentamisen tehokkuutta.
Olet varmasti aivan oikeassa siinä, että Eriksnäsintien parannukset on tehtävä ensivaiheessa. Näin on toteutuksen vaiheistusta suunniteltukin.
Liikenneturvallisuus nousi viime viikon yleisötilaisuudessakin esiin useaan otteeseen. Mm. Lintukaaren ja Eriksnäsintien eteläisempää risteystä pidettiin vaarallisena. Siihen on tarkoitus jatkossa tutkia mahdollisuutta liikenneympyrän toteuttamiselle. Kokemuksia vaarallisista kohdista kannattaa siis tuoda tässä vaiheessa esiin.
Kiitos linkistä, todella hienoja kuvia!
Kaavatyössä viranomaiset edellyttävät lainsäädännön mukaisten luontoarvojen huomioimista. Tällä alueella erityisesti mm. kalasääsken pesän suoja-alue ja lahopuumetsiköt on säästettävä rakentamiselta.
Ihmisten kokemat tärkeät luontokohteet eivät kuitenkaan välttämättä ole näitä samoja paikkoja.
Olisi hienoa, jos saisimme nämä valokuvat kartalle. Mitä mieltä olette, löytyisikö kiinnostusta, jos yrittäisimme järjestää nettikyselynä kartoituksen alueen ympäristökokemuksista?
Tässä vielä linkki helposti klikattavana:
http://www.flickr.com/photos/eriksnas_sipoo/
Ohjausryhmän kokouksessa 22.1. sovittiin, että järjestämme helmikuussa ainakin yhden suunnittelutapaamisen asukasyhdistyksen edustajien kanssa.
Lisäksi seuraava yleinen kaavatilaisuus tullaan järjestämään kevään aikana jo ennen kaavaehdotuksen nähtäville asettamista. Siitä tiedotetaan normaaliin tapaan kuulutuksella ja kirjeitse kaava-alueen naapurustolle.
Kiitos tähän mennessä antamistanne kommenteista. Olette nostaneet esiin tärkeitä näkökulmia ja suunnittelukysymyksiä.
Haastaviin kannanottoihinne ei oikeastaan ole valmiita vastauksia. Tässä vaiheesa tärkeintä onkin välittää näkemyksiänne suunnittelijoille, ohjausryhmälle ja päätöksentekijöille. Tein kommenteista “välivaiheen tiivistelmän”, joka käytiin läpi ohjausryhmän kanssa tiistaina. Linkki tiivistelmään:
http://www.sipoo.fi/easydata/customers/sipoo/files/2011_keke/asemakaavat/e2_eriksnas_ii/e2_luonnos/e2_tiivistelma_verkkokeskustelusta_22012013.pdf
Toivon, että kommentointi jatkuu aina helmikuun alkuun asti.
Välivaiheen tiivistelmään tulee kyllä lisätä kohtaan “Liikenneyhteydet” asukkaiden vastineet Pyykujan ja Palokärjentien läpiajoyhteyksien poistamisesta.
Kiitos Eriksnäs.fi -sivujen ylläpitäjille tästä foorumista, ja Pilvi Nummi-Sundille aktiivisesta vastaamisesta kysymyksiin!
Alueen asukkaana olen hämmentyneenä seurannut kaavoitusprosessin viimeaikaisia käänteitä. Erityisesti ihmetyttää se, miksi Eriksnäs 2-asemakaavaa ajetaan näin kovalla kiireellä (valtuustoon jo kesäkuussa)?
Toiseksi, miksi Pyykujan kohdalle on piirretty kerrostalo nykyisten pientalojen viereen, kun sentään muulle osalle “raja-aluetta” on tulossa pientaloja?
Millä tavalla ja millä aikataululla Eriksnäsintien parannus aiotaan toteuttaa?
Olen jo vuosia seurannut suurella mielenkiinnolla Eriksnäsin kaavoituksen etenemistä ja täytyy suuresti ihmetellä sen tämän hetken tilannetta.
Eriksnäsin alueelle ehdotetaan ylimitoitettuja rakenustehokkuuksia aivan kuin ainoana tavoitteena olisi saada mahdollisimman suuri taloudellinen hyöty. Maa-alue on yksityisessä omistuksessa, mutta maa- ja rakennuslaki antaa kyllä kunnalle riittävät eväät toteuttaa kaavoitusta siten, että siinä huomioidaan muutkin kuin taloudelliset näkökohdat maankäyttösopimuksin tai jopa pakkolunastuksin.
Etelä-Sipoossa, kuten muissakin pienemmissä taajamissa tai kaupungeissa, pitäisi keskustaajamassa kaavoituksen keinoin tiivistää yhdyskuntarakennetta ja lähteä nostamaan rakentamisen tehokkuutta rakentamalla lisää kohtuuhintaista asumista, mikä on Sipoon kunnankin tavoite. Tämä tehokkuus laskee sitten lineaarisesti reuna-alueita kohti mentäessä. Suurissa mutta viihtyisissä kaupungeissa on toki erillisiä puutarhakaupunkeja kauempana keskustasta, mutta nekin ovat suhteellisen väljällä asumistehokkuudella toteutettuja. Nyt Sipoo on tekemässä uutta Vantaata, jossa keskuksia on useita, joka taas aiheuttaa paljon ihmisten liikkumistarvetta ja liikennettä niiden välillä.
Etelä-Sipooseenkin voi miettiä satelliittikaupunkeja n. 50 vuoden kuluttua, kun taajama on riittävän iso, mutta silloinkin suurta hankintaa käyttäen nimen omaan rakentamisen tehokkuuden suhteen.
Nyt esillä oleva Eriksnäsin asemakaava on yksiselitteisesti epäonnistunut ja on vaikea uskoa, että se menisi toteutukseenkaan tuollaisenaan. Suomessa rakentaminen on gryndivetoista ja suuret rakennusliikeet ovat varovaisia aloittamaan hankkeita alueilla, johon sisältyy markkinassa epävarmuutta ja taloudellisia riskejä.
Haluan myös omalta osaltani nostaa edelleen puheen aihetta liikenneyhteyksistä. On todella merkillistä, että kaavoja laaditaan ja suunnitelmia julkaistaan kuitenkin niin, ettei vieläkään ole huomioitu loppuun asti Eriksnäsintietä jalankulku- ja pyöräteineen. Jos ja kun liikenne lisääntyy, tulee turva-asiat olla ensi vaiheessa kunnossa. Jo nyt on ollut niin vaikeaa saada asiallista pyörätietä eikä katuvalaistustakaan ole pystytty järjestämään koko matkalle, miten sitten jatkossa nämä asiat tulevat hoidetuksi.
Edellisen kirjoittajan tavoin nostaisin entistäkin voimakkaammin esille Eriksnäsintien vaarallisuutta ja riittämättömyyttä nykyisillekin liikennemäärille. Viheralueiden vähenemistä ynnä muita kaavan puutteita yhtään väheksymättä sanoisin, että ko. tien vaarallisuus ja kevyenliikenteenväylien puute on suurin asumisviihtyvyyttä vähentävä tekijä Eriksnäsissä. Viime syksynä avattu väliaikainen metsäreitti toimii “purkkapaikkana” ongelmaan, mutta pysyviä, tuhansien ihmisten tarpeita palvelevia muutoksiakin on tehtävä. Eriksnäsintien perusteellinen parantaminen on kallista, ja se lieneekin syynä siihen, miksi kunta milloin milläkin verukkeella on lykännyt asiaa jo vuosia. Jos uusien alueiden rakentaminen alkaa vuonna 2014 (siis ensi vuonna!) tie on saatava kuntoon nyt!
Kiitos, tämä virhe on nyt korjattu tiivistelmään. Nähtävilläolon päätyttyä teen sitten yksityiskohtaisemman yhteenvedon.
Pyykujan tuntumaan piirretystä kerrostalotontista tuli palautetta myös yleisötilaisuudessa. Jatkosuunnittelussa tulemme tutkimaan, voisiko sitä muotoilla niin, ettei kerrostalo tulisi niin lähelle Pyykujan päätä.
Eriksnäsintien parannus on tarkoitus toteuttaa ensimmäisessä vaiheessa. Katusuunnittelua on aloiteltu ja siinä tutkitaan kevyenliikenteen väylän sijoittaminen tien varteen sekä mahdolliset ongelmakohdat. Varsinainen ajotie säilyy kaksikaistaisena, mutta ainakin Lintukaaren eteläisempään risteykseen ja uuden alueen kokoojakadun risteykseen on tarkoitus varata kaavassa mahdollisuus liikenneympyrän rakentamiselle. Toteutuksesta on tarkoitus sopia tarkemmin kaavaehdotusvaiheessa.
Kaavan tavoiteaikataulu on tosiaan kesäkuu. Yritämme pitää kiinni aikatauluista, jotta kaavoitusohjelma voisi kokonaisuutenakin toteutua suunnitelmien mukaan. Tässä Eriksnäsin kaavassa viivästystä on tosin tullut jo reilusti luontoselvitysten täydentämisen vuoksi.
Otin hätäpäissä kännykällä kuvat. Kuvista tulee väkisin hyviä vaikka kännykällä kun on kaunista maisemaa.
Hienoa katseltavaa tosiaan. Laitoin ko. linkin kuviin sivustollemme “linkit” osioon.
Kiitos kaikille kommentoijille!
Asemakaavan nähtävilläolo päättyi viime perjantaina ja palautetta kertyi melko paljon. Teen näistä keskusteluista yhteenvedon, joka liitetään kaavaselostukseen. Näkökulmat pyritään huomioimaan suunnittelussa virallisten mielipiteiden tapaan, mutta varsinaisia vastineita näihin ei laadita.
Seuraavaksi ryhdymme käsittelemään lausuntoja ja mielipiteitä sekä laatimaan kaavaehdotusta ja siihen liittyviä lisäselvityksiä (mm. hulevesi- ja liikenneselvitykset).
Ehdotusvaiheen yleisötilaisuus järjestetään ennen kaavaehdotuksen nähtäville asettamista, arviolta maaliskuussa. Mikäli haluat sähköpostitiedotteen tilaisuuksista ja kaavan etenemisestä, lähetä viesti minulle (pilvi.nummi-sund(at)sipoo.fi). Edellisessä asukastilaisuudessa sähköpostinsa ilmoittaneet ovat jo listalla.
Eriksnäs II:n kaavanäyttely
Tervetuloa tutustumaan Eriksnäs II:n asemakaavan (kaava E 2) alustavaan kaavaehdotukseen kaavanäyttelyyn, joka järjestetään Söderkullan kirjastossa tiistaina 5.3.2013. Kaavanäyttely on avoinna klo 15.30–19.30 ja suunnittelijat ovat tavattavissa koko näyttelyn ajan. Tilaisuudessa on esillä alustava kaavaehdotus ja selvitysaineistoa.
Tervetuloa sinulle sopivaan aikaan!
Alustava kaavaehdotus julkaistaan myös kaavan nettisivuilla ti 5.3.2013 mennessä.
http://www.sipoo.fi/fi/palvelut/asuminen_ja_rakentaminen/kaavoitus/asemakaavat/e2_eriksnas_ii
Planutställning för Eriksnäs II
Kom och bekanta dig med det preliminära förslaget till detaljplan för Eriksnäs II (plan E 2) vid planutställningen i Söderkulla bibliotek tisdag 5.3.2013. Planutställningen är öppen kl. 15.30–19.30 och planerarna är anträffbara under hela tillställningen. Det preliminära planförslaget och utredningsmaterialet finns framlagt under tillställningen.
Välkommen den tid som passar dig bäst!
Det preliminära planförslaget publiceras också på planens webbsida senast tisdagen 5.3.2013.
http://www.sipoo.fi/se/service/bygga_och_bo/planlaggning/detaljplaner/e2_eriksnas_ii